سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوح محفوظ

عنوان: روش‏های فقه الحدیث حضرت امام خمینی(ره)
دانش‏پژوه: محمد عصارپور آرانی / استاد راهنما: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی دیاری / استاد مشاور: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر عبداللّه‏ موحدی محب / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی / 201 ص / 1381.
این پژوهش چهار فصل دارد که نخستین فصل آن، به زندگی و آثار امام، تاریخچه حدیث و جوامع حدیثی از منظر امام می‏پردازد. دومین فصل، اصول و مبانی اندیشه‏های رجالی امام را بیان کرده و فصل سوم روش‏های فهم حدیث و موضوع جعل در حدیث را از منظر امام بررسیده است. در فصل چهارم تعارض اخبار و راه‏های جمع آن از دیدگاه امام خمینی(ره) تشریح شده است.
عنوان: بررسی اندیشه‏های حدیثی علامه محمدتقی شوشتری(ره) در کتاب «النجعه»
دانش‏پژوه: محمدحسین بهرامی / استاد راهنما: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی دیاری / استاد مشاور: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر احمد عابدی/ سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی / 142 ص / 1381.
این جستار سه فصل دارد که در نخستین فصل آن، معنای حدیث، جایگاه آن و زندگی‏نامه علامه شوشتری آمده است. فصل دوم که به اسانید حدیث پرداخته، در سه بخش، جوامع روایی متقدم و متأخر شیعه، تحریف، تصحیف و جعل اخبار و دیدگاه‏های رجالی را بررسی کرده است. در فصل سوم موضوع فقه الحدیث در دو بخش ارزش‏گذاری احادیث و تعارض اخبار دنبال‏شده است.
عنوان: بررسی و تبیین آراءِ تفسیری و علوم قرآنی قاضی نوراللّه‏ شوشتری
دانش‏پژوه: سیدرضا وفایی / استاد راهنما: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی دیاری / استاد مشاور: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر ولی اللّه‏ نقی‏پورفر/ سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی / 216 ص / 1381.
این پژوهش شش فصل دارد که کلیات آن در فصل نخست و حیات علمی، سیاسی و اجتماعی قاضی نوراللّه‏ شوشتری در فصل دوم آمده است. نگارنده در فصل سوم آرای علوم قرآنی قاضی نوراللّه‏ را برشمرده و در فصل چهارم با تشریح آرای تفسیری قاضی نوراللّه‏، از تفسیر سوره حمد و آرای مختلف تفسیری ایشان یاد کرده و در پایان دو نمونه از تک‏نگاری‏های تفسیری وی را شناسانده است. در فصل پنجم نقد و بررسی آرای تفسیری و علوم قرآنی قاضی نوراللّه‏ آمده و در فصل ششم خلاصه مطالب و پیشنهاد ارائه شده است.
عنوان: بررسی تطبیقی اسباب نزول در مجمع البیان و المیزان
دانش‏پژوه: علی رمضانیان / استاد راهنما: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر سیدرضا مؤدب / استاد مشاور: حجة‏الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی دیاری / سطح: کارشناسی ارشد / رشته: الهیات و معارف اسلامی / 228 ص / 1381.
این کاوش در چهار فصل تدوین یافته که فصل نخست آن، کلیات تحقیق و فصل دوم و سوم، اسباب نزول را از دیدگاه علامه طبرسی و طباطبائی بررسی کرده است. نگارنده در فصل چهارم با ارائه شمار فراوانی از اسباب نزول‏هایی که در تفسیر مجمع‏البیان و المیزان آمده، به بررسی تطبیقی آن‏ها پرداخته است.

ارسال شده در توسط محمد تقی دیاری بیدگلی